Tung nysatsning mitt i krisen lyfte familjeföretaget

Tung nysatsning mitt i krisen lyfte familjeföretaget

När coronapandemin började breda ut sig, såg Erik Blomberg att en stor del av familjeföretaget Eleikos verksamhet kunde drabbas. Därför valde han att vända på en femöring: Företaget skulle nu börja sälja gymutrustning även till privatkunder. – Det har gjort att vi har hållit uppe vår försäljning och kunnat växa i år, säger han.

Halmstadsföretaget Eleiko väger tungt – över hela världen. De har sitt namn på vikter, skivstänger och träningsmaskiner på kommersiella gym över stora delar av Europa och i USA. Dessutom levererar de sin träningsutrustning till internationella fitness- och idrottstävlingar.

Men under coronapandemin har träningsutrustningen på de kommersiella gymmen, som står för 50 procent av Eleikos omsättning, mest samlat damm. När krisen blev ett faktum stängde gymmen runt om hela världen ner – och Eleikos orderingångar med dem.

– Fitnessbranschen har stannat upp kraftigt– framför allt i USA. Vi hade i det närmaste noll ordrar från USA under våren, normalt utgör de 25 procent av vår omsättning, säger Eleikos vd Erik Blomberg.

Nyckeln: Såg tidigt vad som skulle hända

Han och företaget identifierade tidigt vad som var på väg att hända: Möjligheterna att träna på gym skulle snabbt försvinna. Men samtidigt skulle folks träning inte upphöra, utan bara flytta från gymmen till hemmen. Därför valde de att agera snabbt och ställa om verksamheten.

– Vi la all vår kraft på att lansera ett hemmagymskoncept och en e-handel riktad till konsument. Vi har aldrig haft någon privatkundförsäljning förut, men fick igång detta från mitten av mars. Nu säljer vi till hela EU och USA, säger han och kan se tillbaka på en satsning som gått långt överförväntan:

– Detta har gjort att vi har hållit uppe vår försäljning och verksamheten har kunnat växa. Vi har alltid haft ett starkt fokus på tillväxt, men att kunna göra det under dessa tider – det känns jättebra.

Men framgången har inte skett i en handvändning.

Eleiko. Foto: Peter Kroon.
"Vi ställde om och flyttade så mycket resurser som vi bara kunde åt privatmarknaden. Vi har även anställt inom både lager- och produktionsområdet, för att kunna svara upp mot efterfrågan."

Företaget bättre rustade nu

Eleikos satsning var varken billig eller riskfri, men Erik Blomberg och företaget bestämde sig tidigt för att passivitet inte var ett alternativ.

– När det är kris, är första reaktionen ofta handlingsförlamning. Man stryper en stor del av verksamheten. Men när kriser uppstår, förändras också mycket – och då finns alltid möjligheter att ta ny mark. Nu gäller det att inte bli passiv, utan att satsa mer än förut.

En viktig ingrediens i framgångsreceptet: Medarbetarnas flexibilitet och förståelse för den akuta situationen.

– Nu har vi verkligen visat potentialen i företaget. Det var superviktigt att snabbt ställa om och flytta resurser och visa flexibilitet. Något som alla i teamet har ställt upp på – det har varit alle man till pumparna.

– Nu vill vi bygga vidare på detta. Vi står starkare rustade nu än vad vi gjorde före våren, säger Erik Blomberg.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Tung nysatsning mitt i krisen lyfte familjeföretaget

När coronapandemin började breda ut sig, såg Erik Blomberg att en stor del av familjeföretaget Eleikos verksamhet kunde drabbas. Därför valde han att vända på en femöring: Företaget skulle nu börja sälja gymutrustning även till privatkunder. – Det har gjort att vi har hållit uppe vår försäljning och kunnat växa i år, säger han.

Halmstadsföretaget Eleiko väger tungt – över hela världen. De har sitt namn på vikter, skivstänger och träningsmaskiner på kommersiella gym över stora delar av Europa och i USA. Dessutom levererar de sin träningsutrustning till internationella fitness- och idrottstävlingar.

Men under coronapandemin har träningsutrustningen på de kommersiella gymmen, som står för 50 procent av Eleikos omsättning, mest samlat damm. När krisen blev ett faktum stängde gymmen runt om hela världen ner – och Eleikos orderingångar med dem.

– Fitnessbranschen har stannat upp kraftigt– framför allt i USA. Vi hade i det närmaste noll ordrar från USA under våren, normalt utgör de 25 procent av vår omsättning, säger Eleikos vd Erik Blomberg.

Nyckeln: Såg tidigt vad som skulle hända

Han och företaget identifierade tidigt vad som var på väg att hända: Möjligheterna att träna på gym skulle snabbt försvinna. Men samtidigt skulle folks träning inte upphöra, utan bara flytta från gymmen till hemmen. Därför valde de att agera snabbt och ställa om verksamheten.

– Vi la all vår kraft på att lansera ett hemmagymskoncept och en e-handel riktad till konsument. Vi har aldrig haft någon privatkundförsäljning förut, men fick igång detta från mitten av mars. Nu säljer vi till hela EU och USA, säger han och kan se tillbaka på en satsning som gått långt överförväntan:

– Detta har gjort att vi har hållit uppe vår försäljning och verksamheten har kunnat växa. Vi har alltid haft ett starkt fokus på tillväxt, men att kunna göra det under dessa tider – det känns jättebra.

Men framgången har inte skett i en handvändning.

Eleiko. Foto: Peter Kroon.
"Vi ställde om och flyttade så mycket resurser som vi bara kunde åt privatmarknaden. Vi har även anställt inom både lager- och produktionsområdet, för att kunna svara upp mot efterfrågan."

Företaget bättre rustade nu

Eleikos satsning var varken billig eller riskfri, men Erik Blomberg och företaget bestämde sig tidigt för att passivitet inte var ett alternativ.

– När det är kris, är första reaktionen ofta handlingsförlamning. Man stryper en stor del av verksamheten. Men när kriser uppstår, förändras också mycket – och då finns alltid möjligheter att ta ny mark. Nu gäller det att inte bli passiv, utan att satsa mer än förut.

En viktig ingrediens i framgångsreceptet: Medarbetarnas flexibilitet och förståelse för den akuta situationen.

– Nu har vi verkligen visat potentialen i företaget. Det var superviktigt att snabbt ställa om och flytta resurser och visa flexibilitet. Något som alla i teamet har ställt upp på – det har varit alle man till pumparna.

– Nu vill vi bygga vidare på detta. Vi står starkare rustade nu än vad vi gjorde före våren, säger Erik Blomberg.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.