Storföretagets nya klimatsatsning mitt i coronakrisen

Storföretagets nya klimatsatsning mitt i coronakrisen

6000 medarbetare i 50 svenska städer. Vardagen för konsultföretaget Sweco ställdes på ända när coronakrisen svepte in. Då valde Sverigechefen Ann-Louise Lökholm Klasson att agera snabbt. Men hon glömde inte mantrat ”Don’t waste a good crisis”.

Företaget Sweco samlade i början av året sina 700 svenska chefer för ett stormöte. Ämnet för dagen: Hur hanterar vi större omställningar och förändringsprocesser. Kort därpå slog coronapandemin till.

– Vi diskuterade vart branschen är på väg och hur olika omvärldsscenarier skulle kunna påverka oss som företag. Och plötsligt var omvärlden, och vi själva, mitt uppe i en kris, en förändring som gick långt snabbare än vad vi hade kunnat föreställa oss. Men även om vi på sätt och vis var förberedda så förstår man inte kraften och snabbheten i en krissituation, förrän det är på riktigt, säger Swecos Sverigechef Ann-Louise Lökholm Klasson.

80 procent flyttades hem

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. De levererar konsulttjänster inom teknik, miljö och arkitektur. Totalt har de 17 500 medarbetare, varav 6 000 jobbar över 50 orter i Sverige. Sweco har en decentraliserad modell, där en stor del av det beslutsfattande ansvaret ligger på de lokala kontoren.

– När det går så snabbt som det gjorde under coronavåren, är det A och O att många beslutkan fattas så långt ut som möjligt. Men det är samtidigt viktigt att vi i den centrala ledningen ser och förstår trender, har helikopterperspektiv och kan guida den lokala verksamheten.

Och det gjorde de. Tidigt. Redan i februari aktiverade Sweco sitt kristeam för att vara förberedda. Strax därpå flyttades 80 procent av arbetsstyrkan i Sverige hem för distansarbete. Ett beslut som väckte reaktioner.

– När vi gjorde detta, kom ett rykte om att vi hade stängt ner vår verksamhet. Då var det jätteviktigt för oss att snabbt gå ut och kommunicera: vi ställer om, vi ställer inte in.

Sweco. Foto: Petter Cohen.

Bästa resultatet någonsin

Resultatet av omställningen var framgångsrik.

– Vi har gjort vårt bästa Q2 någonsin, säger Ann-Louise Lökholm Klasson och pekar på flera anledningar till rekordresultatet: Ett stort fokus på kärnverksamheten, kostnadsbesparingar och omfattande kommunikation, både internt och externt.

– Ju mer transparent och tydlig man kan vara mot medarbetare och kunder, desto bättre är det.

Trots coronakrisen har våren inneburit nya möjligheter för Sweco. Dels har företaget kunnat implementera nya, mer effektiva arbetssätt. Men de har även sett tiden som ett tillfälle att lägga fullt fokus på områden som är extra prioriterade.Däribland: Hållbarhetsarbetet. Sweco har under krisen satt ett ännu hårdare mål om när företaget ska vara klimatneutrala.

"Det heter att 'Don’t waste a good crisis', något vi verkligen försökt ta fasta på. Jag är jättestolt att vi har orkat göra detta. Det har varit en otroligt beslutsintensiv tid, men vi har tittat på vad som är viktigt framöver – inte bara under den direkta krisen."

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Storföretagets nya klimatsatsning mitt i coronakrisen

6000 medarbetare i 50 svenska städer. Vardagen för konsultföretaget Sweco ställdes på ända när coronakrisen svepte in. Då valde Sverigechefen Ann-Louise Lökholm Klasson att agera snabbt. Men hon glömde inte mantrat ”Don’t waste a good crisis”.

Företaget Sweco samlade i början av året sina 700 svenska chefer för ett stormöte. Ämnet för dagen: Hur hanterar vi större omställningar och förändringsprocesser. Kort därpå slog coronapandemin till.

– Vi diskuterade vart branschen är på väg och hur olika omvärldsscenarier skulle kunna påverka oss som företag. Och plötsligt var omvärlden, och vi själva, mitt uppe i en kris, en förändring som gick långt snabbare än vad vi hade kunnat föreställa oss. Men även om vi på sätt och vis var förberedda så förstår man inte kraften och snabbheten i en krissituation, förrän det är på riktigt, säger Swecos Sverigechef Ann-Louise Lökholm Klasson.

80 procent flyttades hem

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. De levererar konsulttjänster inom teknik, miljö och arkitektur. Totalt har de 17 500 medarbetare, varav 6 000 jobbar över 50 orter i Sverige. Sweco har en decentraliserad modell, där en stor del av det beslutsfattande ansvaret ligger på de lokala kontoren.

– När det går så snabbt som det gjorde under coronavåren, är det A och O att många beslutkan fattas så långt ut som möjligt. Men det är samtidigt viktigt att vi i den centrala ledningen ser och förstår trender, har helikopterperspektiv och kan guida den lokala verksamheten.

Och det gjorde de. Tidigt. Redan i februari aktiverade Sweco sitt kristeam för att vara förberedda. Strax därpå flyttades 80 procent av arbetsstyrkan i Sverige hem för distansarbete. Ett beslut som väckte reaktioner.

– När vi gjorde detta, kom ett rykte om att vi hade stängt ner vår verksamhet. Då var det jätteviktigt för oss att snabbt gå ut och kommunicera: vi ställer om, vi ställer inte in.

Sweco. Foto: Petter Cohen.

Bästa resultatet någonsin

Resultatet av omställningen var framgångsrik.

– Vi har gjort vårt bästa Q2 någonsin, säger Ann-Louise Lökholm Klasson och pekar på flera anledningar till rekordresultatet: Ett stort fokus på kärnverksamheten, kostnadsbesparingar och omfattande kommunikation, både internt och externt.

– Ju mer transparent och tydlig man kan vara mot medarbetare och kunder, desto bättre är det.

Trots coronakrisen har våren inneburit nya möjligheter för Sweco. Dels har företaget kunnat implementera nya, mer effektiva arbetssätt. Men de har även sett tiden som ett tillfälle att lägga fullt fokus på områden som är extra prioriterade.Däribland: Hållbarhetsarbetet. Sweco har under krisen satt ett ännu hårdare mål om när företaget ska vara klimatneutrala.

"Det heter att 'Don’t waste a good crisis', något vi verkligen försökt ta fasta på. Jag är jättestolt att vi har orkat göra detta. Det har varit en otroligt beslutsintensiv tid, men vi har tittat på vad som är viktigt framöver – inte bara under den direkta krisen."

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.