Stenungnsbageriets rop på hjälp räddade dem

Stenungnsbageriets rop på hjälp räddade dem

De gick från att sätta nya rekord varje vecka till nära nollade intäkter. När coronapandemin bröt ut, tvingades Swenströmskas Stenungsbageri i Karlstad tänka om och inse: De behövde all hjälp de kunde få.

– Vi var ärliga med våra problem och bad våra kunder om stöd. Då ökade vår butiksverksamhet, säger Lotta Dyhr-Nielsen, en av ägarna tillbageriet.

Företag, cafégäster och take-away-kunder. Före pandemins utbrott var detta Swenströmskas Stenungsbageris tre huvudsakliga kundgrupper. När rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten om social distansering och distansarbete kom försvann kunderna från bageriet i centrala Karlstad.

– Innan corona, var det så fullt att folk stod upp och drack sitt kaffe. Det var helt fullpackat från öppning till stängning. Men plötsligt var det helt tomt. Det märktes direkt och vi såg allt falla, säger Ronnie Dyhr-Nielsen, som äger bageriet tillsammans med frun Lotta och jobbar som både bagare och konditor.

Lotta Dyhr-Nielsen & Ronnie Dyhr-Nielsen, ägare Swenströmskas Stenugnsbageri. Foto: Petter Cohen.

Sa upp personal och stängde filial

Situationen var ohållbar. Dyhr-Nielsens tvingades därför säga upp en stor del av sin personal, och dessutom stänga en av sina två lokaler.

– Vi gick från sexton till fem anställda. Vi gick ner på absolut minimum, och hade bara kvar det som krävdes för att hålla igång verksamheten. Det har varit enormt tungt. Det är folk som vi har handplockat, och som har gjort ett jättebra jobb. Det var en sjuk känsla.

Ronnie och Lotta insåg snabbt allvaret i situationen. När människor inte lämnar sina hem för att varken jobba eller för att träffas, då är det svårt att driva bageri och café. De valde därför att vara fullt transparenta mot sina kunder.

"Vi var ärliga mot våra kunder. Vi gick ut och sa att vi behövde dem, nu mer än någonsin. Och då blev det helt galet. Stammisar och folk som aldrig varit på caféet förut, kom in och ville hjälpa till. Folk slutade dricka kaffe hemma och kom till oss i stället. Folk gav till och med dricks."
Ronnie Dyhr-Nielsen. Foto: Petter Cohen.

Uppmärksammade i rikspolitiken

Dessutom fortsatte Swenströmskas Stenungsbageri ta tillvara på kraften i det lokala. Redan tidigare har de använt så många närproducerade varor som möjligt. Men under krisen inledde de också samarbeten med lokala småföretagare. Tillsammans med en lokal blomhandlare, ett lokalt cykelbud och en lokal festbutik, skapade de ett paket som man kunde beställa och få hemkört. Och entreprenörsandan fick nationellt genomslag.

– Vi ville också bidra med en lösning. Inte bara sitta och gnälla på vår kammare. När man köpte paketet, stöttade kunder fyra lokala företag samtidigt. Det fick fin respons – både från kunder, media och politiken.

Bland annat blev de uppmärksammade av KD-ledaren Ebba Busch för initiativkraften och den värmländske riksdagsledamoten Arman Teimouri (L), lyfte deras situation i kammaren. Något Ronnie och Lotta hoppas kan ha hjälpt andra företag i en liknande sits som deras.

–Vi bad om hjälp tidigt och berättade om hur det var. Det kanske gjorde att några andra fick hjälp eller vågade höja rösten om sina problem.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Stenungnsbageriets rop på hjälp räddade dem

De gick från att sätta nya rekord varje vecka till nära nollade intäkter. När coronapandemin bröt ut, tvingades Swenströmskas Stenungsbageri i Karlstad tänka om och inse: De behövde all hjälp de kunde få.

– Vi var ärliga med våra problem och bad våra kunder om stöd. Då ökade vår butiksverksamhet, säger Lotta Dyhr-Nielsen, en av ägarna tillbageriet.

Företag, cafégäster och take-away-kunder. Före pandemins utbrott var detta Swenströmskas Stenungsbageris tre huvudsakliga kundgrupper. När rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten om social distansering och distansarbete kom försvann kunderna från bageriet i centrala Karlstad.

– Innan corona, var det så fullt att folk stod upp och drack sitt kaffe. Det var helt fullpackat från öppning till stängning. Men plötsligt var det helt tomt. Det märktes direkt och vi såg allt falla, säger Ronnie Dyhr-Nielsen, som äger bageriet tillsammans med frun Lotta och jobbar som både bagare och konditor.

Lotta Dyhr-Nielsen & Ronnie Dyhr-Nielsen, ägare Swenströmskas Stenugnsbageri. Foto: Petter Cohen.

Sa upp personal och stängde filial

Situationen var ohållbar. Dyhr-Nielsens tvingades därför säga upp en stor del av sin personal, och dessutom stänga en av sina två lokaler.

– Vi gick från sexton till fem anställda. Vi gick ner på absolut minimum, och hade bara kvar det som krävdes för att hålla igång verksamheten. Det har varit enormt tungt. Det är folk som vi har handplockat, och som har gjort ett jättebra jobb. Det var en sjuk känsla.

Ronnie och Lotta insåg snabbt allvaret i situationen. När människor inte lämnar sina hem för att varken jobba eller för att träffas, då är det svårt att driva bageri och café. De valde därför att vara fullt transparenta mot sina kunder.

"Vi var ärliga mot våra kunder. Vi gick ut och sa att vi behövde dem, nu mer än någonsin. Och då blev det helt galet. Stammisar och folk som aldrig varit på caféet förut, kom in och ville hjälpa till. Folk slutade dricka kaffe hemma och kom till oss i stället. Folk gav till och med dricks."
Ronnie Dyhr-Nielsen. Foto: Petter Cohen.

Uppmärksammade i rikspolitiken

Dessutom fortsatte Swenströmskas Stenungsbageri ta tillvara på kraften i det lokala. Redan tidigare har de använt så många närproducerade varor som möjligt. Men under krisen inledde de också samarbeten med lokala småföretagare. Tillsammans med en lokal blomhandlare, ett lokalt cykelbud och en lokal festbutik, skapade de ett paket som man kunde beställa och få hemkört. Och entreprenörsandan fick nationellt genomslag.

– Vi ville också bidra med en lösning. Inte bara sitta och gnälla på vår kammare. När man köpte paketet, stöttade kunder fyra lokala företag samtidigt. Det fick fin respons – både från kunder, media och politiken.

Bland annat blev de uppmärksammade av KD-ledaren Ebba Busch för initiativkraften och den värmländske riksdagsledamoten Arman Teimouri (L), lyfte deras situation i kammaren. Något Ronnie och Lotta hoppas kan ha hjälpt andra företag i en liknande sits som deras.

–Vi bad om hjälp tidigt och berättade om hur det var. Det kanske gjorde att några andra fick hjälp eller vågade höja rösten om sina problem.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.