Jerry ökade försäljningen med högre service och lokala samarbeten
Försäljningen dök snabbt och orosmolnen tornade upp sig. Men Jerry Thörn, vd för Skobes Bil Nord, tog tillvara på kraften i lokala samarbeten och framtidstro.
– Vi tog tidigt varningssignalerna på allvar. När krisen slog till var vi tvungna att hitta lösningar snabbt och vi har känt ett fantastiskt stöd från alla omkring oss, säger han.
När coronapandemin slog till insåg Jerry Thörn direkt vikten av att agera. Och det fort. Han är vd på Skobes Bil Nord AB och platschef i Nyköping. Skobes är återförsäljare av Volvo, Ford, Renault och Dacia. Jerry Thörn arbetade även under finanskrisen 2008, och lärde sig då vikten av att hantera snabbt och konsekvenserna om man inte gör det. Därför tog han varningssignalerna på allvar och valde att ställa om verksamheten snabbt.
"Vi tog direktbeslut om att korttidspermittera. Läget kunde bli allvarligt och det var några omtumlande veckor med många frågetecken. Men vi ville vara förberedda"
Jerry Thörn fick också rätt. Försäljningen av nya bilar sjönk med upp mot 30 procent på kort tid. Dessutom var det osäkert om både bilar och reservdelar kunde levereras från Europas olika bilfabriker.
Snabba lokala samarbeten – en succé
Men han insåg också verksamheten inte fick upphöra. Därför mötte man säljtappet med att öka servicegraden, först och främst till kunder som tillhör någon riskgrupp. Detta genom att hämta en bil som ska in på service och sedan köra tillbaka den.
– Vi kan också göra upp en affär hemma vid kundens köksbord, säger Jerry Thörn.

Han fick även en möjlighet att hjälpa det lokala näringslivet, samtidigt som han försökte hålla försäljningen uppe. I maj växte Skobes lager av begagnade bilar och de ingick därför i ett lokalt samarbete, där kunder som köpte en begagnad bil också fick ett presentkort om 3000 kronor hos olika lokala handlare. Ett initiativ som både stöttade den egna verksamheten – och ett lokalt näringsliv i behov av stöd. Ett initiativ som blev en succé.
– Sedan maj har försäljningen av begagnade bilar gått stadigt uppåt hela tiden. Det kan bero på många olika saker, men jag tror verkligen kampanjen bidrog till försäljningen. Den var jätteuppskattad bland kunderna, och det kändes bra att kunna bidra med en positiv grej i allt detta elände. I dessa tider är det bättre att hjälpas åt.
Släppte inte framtidsplanerna
Att behålla en positiv inställning är något som Jerry Thörn återkommer till. Skobes var noga med att inte lägga sina framtidsplaner på is, utan fortsatte planera för att växa verksamheten. Något som bidrog med en framtidsanda i tider där orosmolnen annars hopade sig på horisonten.
– Man kan inte vara förberedd på allt som händer i omvärlden. Men när det händer, så handlar det om att göra det bästa av läget och inte ge upp. Vi kommer att klara detta också.