Insikten från Insjön: Vi såg en enorm innovationskraft

Insikten från Insjön: Vi såg en enorm innovationskraft

Pandemin förde Clas Ohlsons medarbetare närmare varandra och företaget upptäckte hur vägen från idé till genomförande kunde kortas från månader till dagar. Nu vill koncernchef Lotta Lyrå se en ny positiv vision för Sverige efter krisen.

För Clas Ohlson har 2020 inneburit många stora utmaningar, men också en snabbare förflyttning mot ett företag med fler starka kanaler till kunderna. Vd och koncernchef Lotta Lyrå lyfter två faktorer som hjälpt företaget att hålla fokus under ett omtumlande år; ett ännu närmare samarbete mellan olika funktioner inom företaget och att Clas Ohlson vågade hålla fast vid de ambitiösa planer som fanns på plats innan pandemin slog till.  

– Väldigt snabbt kom vi mycket närmare varandra. Vi i ledningen började kommunicera än mer frekvent med alla våra medarbetare med broadcasts varje vecka och vi hade ledningsgruppsmöte varje dag. Vi började jobba väldigt nära varandra, det är jag så otroligt glad för. Det var lite grann nyckeln för att kunna hantera den här situationen, säger Lotta Lyrå.  

Clas Ohlson hade redan inlett en stor satsning på att bredda upp kanalerbjudandet med online, hemleverans och samarbete med exempelvis MatHem som komplement till företages butiker. När effekterna av krisen började synas i samhället under våren blev det tydligt vilken tillgång de nya kanalerna innebar, och omställningen gick snabbaren än planerat.  

– Vi hade en ganska diger förändringsplan för våren. Den höll vi faktiskt i. I en period när det var ganska dimmigt, när man inte såg vad som hände, så fortsatte vi att hålla i en linje och en plan för verksamheten. Det tror jag var otroligt viktigt. Vi höll i vår strategi, säger Lotta Lyrå.

Har krisen lärt dig något nytt om Clas Ohlson?

– När det blev lite tufft så märkte jag hur stark kulturen är och vilken energi som finns i att möta de utmaningar som man ställs inför. Vi såg en enorm innovationskraft i enskilda butiker. Till exempel började vissa butiker erbjuda paketutlämning utanför butiken till de kunder som så önskade. Sedan tog vi in de här lösningarna och började skala upp dem. Men många initiativ kom från enskilda medarbetare och det är jag otroligt stolt över som ledare.  

Nu vill Clas Ohlson behålla snabbheten i organisationen som visades under krisen och ta vara på de lärdomar som året har gett. Enligt Lotta Lyrå finns exempel på små förändringar som implementerades på några dagar, men som tidigare hade tagit månader att genomföra.  

När Lotta Lyrå blickar framåt är framtidstron och investeringsklimatet i Sverige en viktig fråga. Hon efterlyser en tydlig vision för Sverige efter krisen, som många kan samlas kring.  

– Jag tror att vi som ledare, både på företagsnivå och i samhället, behöver ha en tydlig vision för framtiden. Jag tror att alla människor har ett behov av att se ”vart är jag på väg någonstans”? Att det finns något bakom hörnet. Vi behöver måla upp den bilden. Och där finns många saker som jag tror att det är viktigt att vi kraftsamlar kring. Omställningen till ett mer hållbart samhälle, att vi stärker den digitala förmågan. Det är väldigt viktigt för att få igång Sverige på ett långsiktigt rätt sätt.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Insikten från Insjön: Vi såg en enorm innovationskraft

Pandemin förde Clas Ohlsons medarbetare närmare varandra och företaget upptäckte hur vägen från idé till genomförande kunde kortas från månader till dagar. Nu vill koncernchef Lotta Lyrå se en ny positiv vision för Sverige efter krisen.

För Clas Ohlson har 2020 inneburit många stora utmaningar, men också en snabbare förflyttning mot ett företag med fler starka kanaler till kunderna. Vd och koncernchef Lotta Lyrå lyfter två faktorer som hjälpt företaget att hålla fokus under ett omtumlande år; ett ännu närmare samarbete mellan olika funktioner inom företaget och att Clas Ohlson vågade hålla fast vid de ambitiösa planer som fanns på plats innan pandemin slog till.  

– Väldigt snabbt kom vi mycket närmare varandra. Vi i ledningen började kommunicera än mer frekvent med alla våra medarbetare med broadcasts varje vecka och vi hade ledningsgruppsmöte varje dag. Vi började jobba väldigt nära varandra, det är jag så otroligt glad för. Det var lite grann nyckeln för att kunna hantera den här situationen, säger Lotta Lyrå.  

Clas Ohlson hade redan inlett en stor satsning på att bredda upp kanalerbjudandet med online, hemleverans och samarbete med exempelvis MatHem som komplement till företages butiker. När effekterna av krisen började synas i samhället under våren blev det tydligt vilken tillgång de nya kanalerna innebar, och omställningen gick snabbaren än planerat.  

– Vi hade en ganska diger förändringsplan för våren. Den höll vi faktiskt i. I en period när det var ganska dimmigt, när man inte såg vad som hände, så fortsatte vi att hålla i en linje och en plan för verksamheten. Det tror jag var otroligt viktigt. Vi höll i vår strategi, säger Lotta Lyrå.

Har krisen lärt dig något nytt om Clas Ohlson?

– När det blev lite tufft så märkte jag hur stark kulturen är och vilken energi som finns i att möta de utmaningar som man ställs inför. Vi såg en enorm innovationskraft i enskilda butiker. Till exempel började vissa butiker erbjuda paketutlämning utanför butiken till de kunder som så önskade. Sedan tog vi in de här lösningarna och började skala upp dem. Men många initiativ kom från enskilda medarbetare och det är jag otroligt stolt över som ledare.  

Nu vill Clas Ohlson behålla snabbheten i organisationen som visades under krisen och ta vara på de lärdomar som året har gett. Enligt Lotta Lyrå finns exempel på små förändringar som implementerades på några dagar, men som tidigare hade tagit månader att genomföra.  

När Lotta Lyrå blickar framåt är framtidstron och investeringsklimatet i Sverige en viktig fråga. Hon efterlyser en tydlig vision för Sverige efter krisen, som många kan samlas kring.  

– Jag tror att vi som ledare, både på företagsnivå och i samhället, behöver ha en tydlig vision för framtiden. Jag tror att alla människor har ett behov av att se ”vart är jag på väg någonstans”? Att det finns något bakom hörnet. Vi behöver måla upp den bilden. Och där finns många saker som jag tror att det är viktigt att vi kraftsamlar kring. Omställningen till ett mer hållbart samhälle, att vi stärker den digitala förmågan. Det är väldigt viktigt för att få igång Sverige på ett långsiktigt rätt sätt.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.