Ica-handlarens initiativ – en livlina för många av Visbys krögare
Över en natt försvann efterfrågan och Visbykrogarnas framtid var hotad. Ica Maxi:s nya initiativ Gotlands krogmarknad blev räddningen för flera restauranger – och ett nytt erbjudande till Ica-kunderna.
Besöksnäringen på Gotland står för en tredjedel av hela den gotländska ekonomin. För krogarna på Gotland är det under sommarmånaderna som en stor del av omsättningen tjäna sin och många unga får sitt första jobb i besöksnäringen.
Oron bland Gotlands krögare var därför stor när coronapandemin slog till i våras. Gästerna försvann över en natt och hela sommarsäsongen var plötsligt ett enda stort frågetecken.
För Moa Lilja, som driver ICA Maxi i Visby, blev krisen för Gotlands restauranger snabbt påtaglig. Med många vänner inom restaurangbranschen kom oron nära.
– Vi såg att flera av våra vänner var direkt påverkade så vi ställde oss frågan på vilket sätt vi kunde bidra i en svår situation, berättar Moa Lilja.
När efterfrågan dök för krogarna hade Ica-butiken kvar ett stadigt flöde av kunder, även om butiken också märkte effekterna av att färre fastlänningar och turister kunde resa till Gotland. Här såg Moa Lilja en möjlighet att ge Gotlands krögare en hjälpande hand, och samtidigt utveckla utbudet till butikens kunder. Lösningen blev ett stort tält utanför entrén där lokala restauranger fick sälja sin take away-mat.

– Vi hade ytan, vi hade lediga kylar och vi hade kvar vårt flöde av kunder. Så vi skapade en marknadsplats för krögarna där de kunde sälja sin fantastiska mat och vi såg detta som en given insats inom ramen för vårt hållbarhetsarbete, Maximal Gemenskap, berättar Moa Lilja.
Samarbetet har blivit uppskattat, både av Ica Maxis kunder och av de lokala krögarna som fått en ny försäljningskanal. Krogmarknaden blev en livlina under våren och försommaren för många av Visbys krogar. Nu har Gotlands krogmarknad flyttat in i den stora butiken och Gotlands krogmarknad är här för att stanna.

– Det är en win-win. Krögarna har fått en helt ny marknadsplats och vi har kunnat utöka vårt kunderbjudande. Det här är absolut något vi kommer att fortsätta med.
Moa Lilja är imponerad av kraften som hon ser i näringslivet på Gotland.
– Kanske har det att göra med vårt ö-läge. Vi måste samarbeta och vi måste tänka nytt. Det här kommer att bli ett tufft år för många på Gotland men vi kommer att komma starkare ur detta.