Holy Greens ökade när krisen slog till: “Bara att kavla upp ärmarna”

Holy Greens ökade när krisen slog till: “Bara att kavla upp ärmarna”

På sju år har Holy Greens byggt upp ett helt nytt restaurangkoncept i Sveriges största städer. På sju dagar höll allt – 150 anställda, 15 restauranger, ett livsverk – på att gå om intet.

– Nästan all försäljning i Stockholm försvann direkt på grund av pandemin. Men det var bara att kavla upp ärmarna, tänka nytt och ställa om, säger David Egonson, grundare och konceptansvarig på Holy Greens.

Holy Greens koncept är enkelt: Det ska vara lätt att äta rätt. Med sina salladsbarer, strategiskt placerade i de centrala delarna av Sveriges största städer, har de mättat kontorsarbetare sedan starten 2013. Sånär kontoren stängdes ner på grund av coronapandemin och de anställda flyttade hem, försvann också en stor del av Holy Greens besökare.

Holy Greens. Foto: Peter Kroon.

– Vi har vår tyngdpunkt i Stockholm och till en början drabbades vi extra hårt. 80 procent av försäljningen försvann på ett bräde. Det var illa även i Göteborg och Malmö. Då visste vi inte om vi skulle klara oss över huvud taget, säger David Egonson.

Två beslut blev avgörande för företaget

Han och kollegerna på Holy Greens identifierade två centrala områden för att ta sig igenom krisen.

Den första: En aggressiv digitalisering. Genom nya samarbeten för hemleveranser hittade de till sina, då, hemmasittande kunder. Med ett takeaway-koncept kunde kunder hämta sin mat utan fysisk kontakt. Genom att satsa på en ny marknadsföring nådde de sina kunder på digitala plattformar.

"Med över 150 anställda och hyreskontrakt, men utan inkomster, går det snabbt att få slut på pengar. Därför behövde vi kavla uppärmarna och anpassa oss på bästa sätt. Vi satte allt annat utom det viktigaste på paus."
David Egonson, grundare och konceptansvarig Holy Greens, med personal. Foto: Peter Kroon.

Det andra: Tydlig och konstant kommunikation. Med alla.

– Det har varit enormt mycket kommunikation. Vi har 150 unga människor hos oss, vars ekonomi beror helt på sitt jobb. De måste kunna känna sig trygga och glada på jobbet.

– Detsamma gällde för alla andra. Vi lade stort fokus på att gästerna skulle se att vi hade full coronaberedskap, där det både var hygieniskt och smidigt att äta hos oss. Det viktigaste för oss är ju såklart en bra upplevelse – oavsett vad.

David Egonson, grundare och konceptansvarig Holy Greens. Foto: Peter Kroon.

Företagets grundare och konceptansvarige: Pandemin har gett oss nytt bränsle

Tack vare de stora omsvängningarna, tror David Egonson att dagens Holy Greens är en bättre version än den före coronapandemin bröt ut.

– Ingen har varit beredd på detta. Men för att ta sig igenom detta, har man behövt göra några genomtänkta val. Vi är mer ekonomiskt effektiva i dag och har kommit mycket längre med det digitala arbetet. Det kommer leva vidare, även efter pandemin är över.

Pandemi eller inte: Holy Greens vill, och kommer, fortsätta med sin expansion. De öppnade en ny restaurang på Södermalm i Stockholm i mars och i Hyllie i Malmö i juni. Nu är de mer taggade än någonsin att få öppna ännu fler – Uppsala kommer öppna i november.

– Pandemin har visat att vi behöver ta hand om varandra, om våra kroppar, vi behöver stärka vårt immunförsvar. Och det gör man genom att äta hos oss, genom att äta bra. Det känns bra att ha fått ytterligare bekräftelse på, säger David Egonson.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Holy Greens ökade när krisen slog till: “Bara att kavla upp ärmarna”

På sju år har Holy Greens byggt upp ett helt nytt restaurangkoncept i Sveriges största städer. På sju dagar höll allt – 150 anställda, 15 restauranger, ett livsverk – på att gå om intet.

– Nästan all försäljning i Stockholm försvann direkt på grund av pandemin. Men det var bara att kavla upp ärmarna, tänka nytt och ställa om, säger David Egonson, grundare och konceptansvarig på Holy Greens.

Holy Greens koncept är enkelt: Det ska vara lätt att äta rätt. Med sina salladsbarer, strategiskt placerade i de centrala delarna av Sveriges största städer, har de mättat kontorsarbetare sedan starten 2013. Sånär kontoren stängdes ner på grund av coronapandemin och de anställda flyttade hem, försvann också en stor del av Holy Greens besökare.

Holy Greens. Foto: Peter Kroon.

– Vi har vår tyngdpunkt i Stockholm och till en början drabbades vi extra hårt. 80 procent av försäljningen försvann på ett bräde. Det var illa även i Göteborg och Malmö. Då visste vi inte om vi skulle klara oss över huvud taget, säger David Egonson.

Två beslut blev avgörande för företaget

Han och kollegerna på Holy Greens identifierade två centrala områden för att ta sig igenom krisen.

Den första: En aggressiv digitalisering. Genom nya samarbeten för hemleveranser hittade de till sina, då, hemmasittande kunder. Med ett takeaway-koncept kunde kunder hämta sin mat utan fysisk kontakt. Genom att satsa på en ny marknadsföring nådde de sina kunder på digitala plattformar.

"Med över 150 anställda och hyreskontrakt, men utan inkomster, går det snabbt att få slut på pengar. Därför behövde vi kavla uppärmarna och anpassa oss på bästa sätt. Vi satte allt annat utom det viktigaste på paus."
David Egonson, grundare och konceptansvarig Holy Greens, med personal. Foto: Peter Kroon.

Det andra: Tydlig och konstant kommunikation. Med alla.

– Det har varit enormt mycket kommunikation. Vi har 150 unga människor hos oss, vars ekonomi beror helt på sitt jobb. De måste kunna känna sig trygga och glada på jobbet.

– Detsamma gällde för alla andra. Vi lade stort fokus på att gästerna skulle se att vi hade full coronaberedskap, där det både var hygieniskt och smidigt att äta hos oss. Det viktigaste för oss är ju såklart en bra upplevelse – oavsett vad.

David Egonson, grundare och konceptansvarig Holy Greens. Foto: Peter Kroon.

Företagets grundare och konceptansvarige: Pandemin har gett oss nytt bränsle

Tack vare de stora omsvängningarna, tror David Egonson att dagens Holy Greens är en bättre version än den före coronapandemin bröt ut.

– Ingen har varit beredd på detta. Men för att ta sig igenom detta, har man behövt göra några genomtänkta val. Vi är mer ekonomiskt effektiva i dag och har kommit mycket längre med det digitala arbetet. Det kommer leva vidare, även efter pandemin är över.

Pandemi eller inte: Holy Greens vill, och kommer, fortsätta med sin expansion. De öppnade en ny restaurang på Södermalm i Stockholm i mars och i Hyllie i Malmö i juni. Nu är de mer taggade än någonsin att få öppna ännu fler – Uppsala kommer öppna i november.

– Pandemin har visat att vi behöver ta hand om varandra, om våra kroppar, vi behöver stärka vårt immunförsvar. Och det gör man genom att äta hos oss, genom att äta bra. Det känns bra att ha fått ytterligare bekräftelse på, säger David Egonson.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.