En ren chansning tog Cleaning Support genom krisen

En ren chansning tog Cleaning Support genom krisen

I början av krisen stod Elisabeth Ströms företag i stiltje. Efterfrågan på städtjänster hos både privatpersoner och företag sjönk kraftigt på grund av osäkerhet och rädsla. Men istället för att bromsa så chansade Cleaning Support och höjde tempot.

När pandemin bröt ut i början av våren väntade inte företaget med att fatta beslut:

– Vi agerade direkt, vilket jag idag är väldigt stolt över. Det var lite av en chansning men jag är glad att vi vågade satsa, säger Cleaning Supports vd Elisabeth Ström.

Efter ett initialt försäljningstapp i mars och april har städbolaget i Växjö fått uppfarten ordentligt. Under det senaste halvåret har de både ökat sin omsättning och breddat sin kundbas. Tack vare företagets proaktiva åtgärder kunde de snabbt parera försäljningstappet och göra satsningar när andra städbolag tvekade eller inte hade utrustning att ta sig an nya uppdrag.

”Vi gjorde individuella åtgärdsplaner för alla våra kunder, stora som små. Kunde vi ersätta handdukar med papper? Fanns det ett behov av att städa flera gånger om dagen? Varje kund fick en åtgärdsplan i handen, för många blev detta en sorts trygghet.”

Materialinköp och nyanställningar

Elisabeth Ström och hennes ledningsgrupp tog snabbt beslut om att köpa in stora volymer material för att anpassa verksamheten utifrån de nya utmaningarna. Beställningssedeln innefattade 200 liter desinfektionsmedel, nya skyddskläder samt munskydd och visir. En investering i material som senare visade sig vara både smart och nödvändig.

- Då efterfrågan väl började öka, var vi redo. När andra hade brist på material, hade vi den utrustning som krävdes. Vi kunde möta efterfrågan från befintliga och nya kunder både på privat- och företagssidan. Sedan mars har vi anställt åtta nya medarbetare och lyckats växa inom båda våra kundsegment, säger Elisabeth Ström.  

Cleaning Support. Foto: Adam Humlesol.

Utbildning i fokus – internt såväl som externt

Under året har samtliga 55 medarbetare genomgått en utbildning inom smittskyddsstädning för att säkerställa hög standard och säkerhet inom verksamheten och i mötet med kunder. Men företaget har också utbildat andra.

- Vi har hjälpt både kommuner och andra företag med utbildning inom smittskyddsstädning. Allt fler har insett vikten av hygien och av att hålla det rent ur ett smittskyddsperspektiv. Vissa företag som tidigare kompromissat med städning har idag en helt annan syn på det, säger Elisabeth Ström.

Cleaning Support. Foto: Adam Humlesol.

Efterfrågar flexiblare anställningsformer

Cleaning Support har lyckats växa under året. Men för många företag har verkligheten sett annorlunda ut och coronakrisen har medfört att arbetslösheten ökat runt om i landet. För Elisabeth Ström ligger en del av lösningen i att möjliggöra flexiblare anställningsformer. Hon menar att det skulle innebära att fler företag då skulle våga anställa, utan att ta på sig för stora risker och kostnader.

- Vi måste kunna få timanställa fler. Det är inte så enkelt för oss att heltidsanställda, det innebär stora omkostnader och risker. Om vi fick ha fler anställda på timme blir det lättare att anställa personal i takt med att vi får mer jobb. På sikt kan det bli heltidsanställningar. Jag tror att det skulle gynna både företag och enskilda, då fler människor skulle få det enklare att komma in på arbetsmarknaden.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

En ren chansning tog Cleaning Support genom krisen

I början av krisen stod Elisabeth Ströms företag i stiltje. Efterfrågan på städtjänster hos både privatpersoner och företag sjönk kraftigt på grund av osäkerhet och rädsla. Men istället för att bromsa så chansade Cleaning Support och höjde tempot.

När pandemin bröt ut i början av våren väntade inte företaget med att fatta beslut:

– Vi agerade direkt, vilket jag idag är väldigt stolt över. Det var lite av en chansning men jag är glad att vi vågade satsa, säger Cleaning Supports vd Elisabeth Ström.

Efter ett initialt försäljningstapp i mars och april har städbolaget i Växjö fått uppfarten ordentligt. Under det senaste halvåret har de både ökat sin omsättning och breddat sin kundbas. Tack vare företagets proaktiva åtgärder kunde de snabbt parera försäljningstappet och göra satsningar när andra städbolag tvekade eller inte hade utrustning att ta sig an nya uppdrag.

”Vi gjorde individuella åtgärdsplaner för alla våra kunder, stora som små. Kunde vi ersätta handdukar med papper? Fanns det ett behov av att städa flera gånger om dagen? Varje kund fick en åtgärdsplan i handen, för många blev detta en sorts trygghet.”

Materialinköp och nyanställningar

Elisabeth Ström och hennes ledningsgrupp tog snabbt beslut om att köpa in stora volymer material för att anpassa verksamheten utifrån de nya utmaningarna. Beställningssedeln innefattade 200 liter desinfektionsmedel, nya skyddskläder samt munskydd och visir. En investering i material som senare visade sig vara både smart och nödvändig.

- Då efterfrågan väl började öka, var vi redo. När andra hade brist på material, hade vi den utrustning som krävdes. Vi kunde möta efterfrågan från befintliga och nya kunder både på privat- och företagssidan. Sedan mars har vi anställt åtta nya medarbetare och lyckats växa inom båda våra kundsegment, säger Elisabeth Ström.  

Cleaning Support. Foto: Adam Humlesol.

Utbildning i fokus – internt såväl som externt

Under året har samtliga 55 medarbetare genomgått en utbildning inom smittskyddsstädning för att säkerställa hög standard och säkerhet inom verksamheten och i mötet med kunder. Men företaget har också utbildat andra.

- Vi har hjälpt både kommuner och andra företag med utbildning inom smittskyddsstädning. Allt fler har insett vikten av hygien och av att hålla det rent ur ett smittskyddsperspektiv. Vissa företag som tidigare kompromissat med städning har idag en helt annan syn på det, säger Elisabeth Ström.

Cleaning Support. Foto: Adam Humlesol.

Efterfrågar flexiblare anställningsformer

Cleaning Support har lyckats växa under året. Men för många företag har verkligheten sett annorlunda ut och coronakrisen har medfört att arbetslösheten ökat runt om i landet. För Elisabeth Ström ligger en del av lösningen i att möjliggöra flexiblare anställningsformer. Hon menar att det skulle innebära att fler företag då skulle våga anställa, utan att ta på sig för stora risker och kostnader.

- Vi måste kunna få timanställa fler. Det är inte så enkelt för oss att heltidsanställda, det innebär stora omkostnader och risker. Om vi fick ha fler anställda på timme blir det lättare att anställa personal i takt med att vi får mer jobb. På sikt kan det bli heltidsanställningar. Jag tror att det skulle gynna både företag och enskilda, då fler människor skulle få det enklare att komma in på arbetsmarknaden.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.