Eija löste krisen med helt ny produkt – pysselpaket

Eija löste krisen med helt ny produkt – pysselpaket

 Från barnbok till pysselpaket. I coronapandemins turbulenta tider har många företag tvingats se över sin verksamhet för att överleva. Barnbokhandel Läslusen hittade ett helt nytt framgångsrecept genom att sätta sig in i stressade och pressade kunders behov.

Coronapandemin har ställt det mesta på ända, också vad gäller familjelivet. Här såg Eija Lietoff Schüssler en ny marknad. Hon driver barnbokhandeln Läslusen på Drottninggatan i Uppsala, och fick se allt färre kunder i butiken i takt med pandemins utbredning.

– Många föräldrar och mor- och farföräldrar handlar hos mig i samband med barnkalas och dop. När viruset satte igång, försvann många kunder. De äldre fick inte gå ut, och kalasen uteblev. Men jag kunde inte stå i en tom butik och vänta på bättre tider, jag var tvungen att hitta på nåt annat, säger hon.

Gick från 5 till 60 paket per dag

Med många föräldrar som jobbar på distans och barn som är hemma till följd av inställda aktiviteter, såg Eija ett nytt kundbehov: Meningsfull underhållning för uttråkade barn. Därför plockade hon ihop olika saker hon hade i bokhandeln, och publicerade ett inlägg på Instagram där ”pysselpaketet” utannonserades.

"Jag försökte tänka på vad som händer hemma hos familjer nu. Jag fick en ingivelse om att barnen är uttråkade och föräldrarna lite desperata. Därför ville jag hjälpa föräldrarna att underhålla barnen."

Erbjudandet lanserades i sociala medier och ryktet om pysselpåsarna spred sig snabbt bland både nya och gamla kunder.

– Det började ramla in beställningar. Fem stycken första dagen. Sen var det tio. En dag hade jag 60 stycken att köra ut. Jag fick en otrolig respons!

 ”Kunder skickar filmer på sina glada barnbarn”

Eija Lietoff Schüssler har drivit Läslusen länge. Coronapandemin medförde en stor omställning, men den har också lett till något gott. Läslusens erbjudande är nu mer tillgängligt än någonsin, och Eija Lietoff Schüssler har fått många nya ingångar till att knyta sig närmare sina kunder.

– Jag hade inte gjort distansförsäljning förut. Det kände jag inte att jag hann eller kunde. Men nu såg jag att jag snabbt kunde ställa om. Krisen gjorde att jag var tvungen att göra det – men nu vill jag faktiskt göra det. Man ska inte sätta sig ner och gråta för att kunderna inte kommer, utan då får man bara tänka om, säger hon.

Det har också visat sig bland kundernas respons.

– Kunder skickade bilder och filmer som visade barnens reaktioner när de fick sina pysselkassar. Det har varit fantastiskt kul. Nu ska jag hitta nästa grej för att utveckla erbjudandet till mina kunder.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Eija löste krisen med helt ny produkt – pysselpaket

 Från barnbok till pysselpaket. I coronapandemins turbulenta tider har många företag tvingats se över sin verksamhet för att överleva. Barnbokhandel Läslusen hittade ett helt nytt framgångsrecept genom att sätta sig in i stressade och pressade kunders behov.

Coronapandemin har ställt det mesta på ända, också vad gäller familjelivet. Här såg Eija Lietoff Schüssler en ny marknad. Hon driver barnbokhandeln Läslusen på Drottninggatan i Uppsala, och fick se allt färre kunder i butiken i takt med pandemins utbredning.

– Många föräldrar och mor- och farföräldrar handlar hos mig i samband med barnkalas och dop. När viruset satte igång, försvann många kunder. De äldre fick inte gå ut, och kalasen uteblev. Men jag kunde inte stå i en tom butik och vänta på bättre tider, jag var tvungen att hitta på nåt annat, säger hon.

Gick från 5 till 60 paket per dag

Med många föräldrar som jobbar på distans och barn som är hemma till följd av inställda aktiviteter, såg Eija ett nytt kundbehov: Meningsfull underhållning för uttråkade barn. Därför plockade hon ihop olika saker hon hade i bokhandeln, och publicerade ett inlägg på Instagram där ”pysselpaketet” utannonserades.

"Jag försökte tänka på vad som händer hemma hos familjer nu. Jag fick en ingivelse om att barnen är uttråkade och föräldrarna lite desperata. Därför ville jag hjälpa föräldrarna att underhålla barnen."

Erbjudandet lanserades i sociala medier och ryktet om pysselpåsarna spred sig snabbt bland både nya och gamla kunder.

– Det började ramla in beställningar. Fem stycken första dagen. Sen var det tio. En dag hade jag 60 stycken att köra ut. Jag fick en otrolig respons!

 ”Kunder skickar filmer på sina glada barnbarn”

Eija Lietoff Schüssler har drivit Läslusen länge. Coronapandemin medförde en stor omställning, men den har också lett till något gott. Läslusens erbjudande är nu mer tillgängligt än någonsin, och Eija Lietoff Schüssler har fått många nya ingångar till att knyta sig närmare sina kunder.

– Jag hade inte gjort distansförsäljning förut. Det kände jag inte att jag hann eller kunde. Men nu såg jag att jag snabbt kunde ställa om. Krisen gjorde att jag var tvungen att göra det – men nu vill jag faktiskt göra det. Man ska inte sätta sig ner och gråta för att kunderna inte kommer, utan då får man bara tänka om, säger hon.

Det har också visat sig bland kundernas respons.

– Kunder skickade bilder och filmer som visade barnens reaktioner när de fick sina pysselkassar. Det har varit fantastiskt kul. Nu ska jag hitta nästa grej för att utveckla erbjudandet till mina kunder.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.