Digitala modevisningar – ett vinnande koncept för Lindgrens i Örebro

Digitala modevisningar – ett vinnande koncept för Lindgrens i Örebro

Modeföretaget Lindgrens fick ett abrupt tapp bland kunderna när krisen drabbade Sverige. Tomma butiker fick företaget att tänka nytt och satsa mer på digitala lösningar. Digitala modevisningar och snabbt agerande har räddat företaget som kämpar på med försiktig optimism.

– Under pandemin har vi varit tvungna att hitta nya sätt att jobba, i och med coronapandemin minskade flödet av människor i butikerna abrupt och i mars minskade omsättningen med omkring 85 procent, säger Henric Petersson, vd och ägare, Lindgrens.

E-handeln i fokus när kunderna stannade hemma

Familjeföretaget som har två butiker i Örebro startades 1956 och drivs idag av Henric Petersson. Digitaliseringen och förändrade shoppingbeteenden har påverkat hela klädbranschen. Allt mer shopping sker via e-handel. Den här förändringen har också påverkat Lindgrens och förskjutningen mot nätet gick fortare då pandemin slog till.

– I mars tog det helt stopp i butikerna, många i vår målgrupp 55 plus aktade sig för att gå ut helt. Då blev det tydligt att man också måste finnas på nätet, ökningen av e-handel har varit störst i den gruppen. Det har varit en transformation som pågått under en lång period som vi har tampats med. Vi var tidiga med att finnas på nätet, och sedan ett tag tillbaka finns vi också på en egen e-handelssida. Pandemin snabbade på utvecklingen och e-handeln ökade bland de äldre kunderna.

Livesända modevisningar blev ett vinnande koncept

I vanliga fall anordnar Lindgrens regelbundna kundevent, modevisningar och kafferep för sina stammisar. Arrangemang som brukar vara både välbesökta och populära. Men under våren fick dessa event, liksom så mycket annat, ställas in och Lindgrens blev tvungna att tänka om. Vd Henrik Petersson förklarar:  

"Under våren har vi jobbat mycket med sociala medier, bland annat med livesända modevisningar och lite mer personligt innehåll. Det har varit väldigt uppskattat och på så sätt har vi behållit närheten till kunderna."  

Insatserna har kortsiktigt inte gett så mycket klirr i kassan. Men på så sätt har Lindgrens visat att de finns, och de upplever att kunderna blivit medvetna om att ska företaget finnas kvar så måste någon handla hos dem. De har också mött önskemål om att de digitala modevisningarna ska fortsätta.  

Snabbt agerande och korttidspermitteringar avgörande

Trots stor ovisshet i början av pandemin insåg Henric Petersson att de behövde agera snabbt. Något som han själv tror var avgörande. Många av leverantörerna var behjälpliga och kunde ge rabatter. Lindgrens tog också del av regeringens stödpaket. I början var det mycket som var otydligt och krångligt, men såväl omställningsstöd som korttidspermitteringar har sedan haft stor betydelse för företaget vars anställda delvis varit korttidspermitterade under våren.

– Korttidspermitteringen slog igenom snabbast. Det är den mest tydliga hjälpen vi har fått. Flera andra stödåtgärder var också viktiga, men permitteringsstödet var viktigast.

Under sommaren och början på hösten har butikerna haft fler besökare, trots det understryker Henric Petersson vikten av att stödpaketen fortsätter.

– Man får inte glömma bort att det här inte är över, det känns som att det har varit tyst nu ett tag. Vi vill se framåt, men olika typer av stöd kommer att vara en viktig del för att vi ska kunna ta oss igenom krisen. Vi måste se till att verksamheten fungerar, allt måste se snyggt ut och vi måste ha personal i butiken även om vi inte säljer så mycket.

Coronasäkra kundevent och försiktig framtidsoptimism

Även om en fortsatt tuff period väntar för Lindgrens ser man nu över möjligheten att återgå till de uppskattade kundeventen.  

– Vi ska faktiskt försöka genomföra två kundkvällar nu i september, och kommer göra vårt yttersta för att säkerställa att det blir mer luftigt och coronasäkert med ett begränsat antal platser så att våra kunder vågar komma. Men det är också väldigt svårt att planera nu, det är lite som det var i våras, vi får ta dagen lite som den kommer.

Prövningarna under våren har också påverkat sammanhållningen bland medarbetarna, menar Henric Petersson.

– Jag har sett ett stort engagemang hos medarbetarna – alla har visat kämpaglöd och att vi ska ta oss igenom det här tillsammans. Det har såklart varit en stor påfrestning för alla, vi ska ju hinna med lika mycket nu som tidigare fast vi är färre som arbetar. Men vi har en tajtare sammanhållning nu.

– Det har varit en stor lärdom för oss att man inte kan planera allt, man måste bara lösa situationen här och nu och förhoppningsvis blir det bra. Vi har också blivit stärkta av att se att vi har lyckats ta oss igenom den första biten av det här relativt bra. Men vi måste vara beredda på både med-och motgångar. Man vet inte vad som händer i framtiden.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Digitala modevisningar – ett vinnande koncept för Lindgrens i Örebro

Modeföretaget Lindgrens fick ett abrupt tapp bland kunderna när krisen drabbade Sverige. Tomma butiker fick företaget att tänka nytt och satsa mer på digitala lösningar. Digitala modevisningar och snabbt agerande har räddat företaget som kämpar på med försiktig optimism.

– Under pandemin har vi varit tvungna att hitta nya sätt att jobba, i och med coronapandemin minskade flödet av människor i butikerna abrupt och i mars minskade omsättningen med omkring 85 procent, säger Henric Petersson, vd och ägare, Lindgrens.

E-handeln i fokus när kunderna stannade hemma

Familjeföretaget som har två butiker i Örebro startades 1956 och drivs idag av Henric Petersson. Digitaliseringen och förändrade shoppingbeteenden har påverkat hela klädbranschen. Allt mer shopping sker via e-handel. Den här förändringen har också påverkat Lindgrens och förskjutningen mot nätet gick fortare då pandemin slog till.

– I mars tog det helt stopp i butikerna, många i vår målgrupp 55 plus aktade sig för att gå ut helt. Då blev det tydligt att man också måste finnas på nätet, ökningen av e-handel har varit störst i den gruppen. Det har varit en transformation som pågått under en lång period som vi har tampats med. Vi var tidiga med att finnas på nätet, och sedan ett tag tillbaka finns vi också på en egen e-handelssida. Pandemin snabbade på utvecklingen och e-handeln ökade bland de äldre kunderna.

Livesända modevisningar blev ett vinnande koncept

I vanliga fall anordnar Lindgrens regelbundna kundevent, modevisningar och kafferep för sina stammisar. Arrangemang som brukar vara både välbesökta och populära. Men under våren fick dessa event, liksom så mycket annat, ställas in och Lindgrens blev tvungna att tänka om. Vd Henrik Petersson förklarar:  

"Under våren har vi jobbat mycket med sociala medier, bland annat med livesända modevisningar och lite mer personligt innehåll. Det har varit väldigt uppskattat och på så sätt har vi behållit närheten till kunderna."  

Insatserna har kortsiktigt inte gett så mycket klirr i kassan. Men på så sätt har Lindgrens visat att de finns, och de upplever att kunderna blivit medvetna om att ska företaget finnas kvar så måste någon handla hos dem. De har också mött önskemål om att de digitala modevisningarna ska fortsätta.  

Snabbt agerande och korttidspermitteringar avgörande

Trots stor ovisshet i början av pandemin insåg Henric Petersson att de behövde agera snabbt. Något som han själv tror var avgörande. Många av leverantörerna var behjälpliga och kunde ge rabatter. Lindgrens tog också del av regeringens stödpaket. I början var det mycket som var otydligt och krångligt, men såväl omställningsstöd som korttidspermitteringar har sedan haft stor betydelse för företaget vars anställda delvis varit korttidspermitterade under våren.

– Korttidspermitteringen slog igenom snabbast. Det är den mest tydliga hjälpen vi har fått. Flera andra stödåtgärder var också viktiga, men permitteringsstödet var viktigast.

Under sommaren och början på hösten har butikerna haft fler besökare, trots det understryker Henric Petersson vikten av att stödpaketen fortsätter.

– Man får inte glömma bort att det här inte är över, det känns som att det har varit tyst nu ett tag. Vi vill se framåt, men olika typer av stöd kommer att vara en viktig del för att vi ska kunna ta oss igenom krisen. Vi måste se till att verksamheten fungerar, allt måste se snyggt ut och vi måste ha personal i butiken även om vi inte säljer så mycket.

Coronasäkra kundevent och försiktig framtidsoptimism

Även om en fortsatt tuff period väntar för Lindgrens ser man nu över möjligheten att återgå till de uppskattade kundeventen.  

– Vi ska faktiskt försöka genomföra två kundkvällar nu i september, och kommer göra vårt yttersta för att säkerställa att det blir mer luftigt och coronasäkert med ett begränsat antal platser så att våra kunder vågar komma. Men det är också väldigt svårt att planera nu, det är lite som det var i våras, vi får ta dagen lite som den kommer.

Prövningarna under våren har också påverkat sammanhållningen bland medarbetarna, menar Henric Petersson.

– Jag har sett ett stort engagemang hos medarbetarna – alla har visat kämpaglöd och att vi ska ta oss igenom det här tillsammans. Det har såklart varit en stor påfrestning för alla, vi ska ju hinna med lika mycket nu som tidigare fast vi är färre som arbetar. Men vi har en tajtare sammanhållning nu.

– Det har varit en stor lärdom för oss att man inte kan planera allt, man måste bara lösa situationen här och nu och förhoppningsvis blir det bra. Vi har också blivit stärkta av att se att vi har lyckats ta oss igenom den första biten av det här relativt bra. Men vi måste vara beredda på både med-och motgångar. Man vet inte vad som händer i framtiden.

Företagarberättelser
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.