Branschspaning: Viss tillförsikt och optimism bland Livsmedelsföretagen

Situationen för landets livsmedelsföretag har sett väldigt olika ut under krisen. Men runt om i Sverige finns en spirande stolthet bland företagare inom livsmedelssektorn. Både över hur man hanterat läget – och över att allt fler har insett vikten av en livskraftig svensk livsmedelsindustri.

Coronakrisen har slagit oerhört olika bland Livsmedelsföretagens medlemsföretag. De företag som mest säljer direkt till konsument tappade 90 procent över en natt. De som säljer till hotell och restaurang såg också stora tapp medan de som i huvudsak levererar till dagligvaruhandeln har haft det mer stabilt, och vissa har till och med vuxit. Exporten till andra marknader fick ett abrupt stopp med en kraftigt minskad efterfrågan. För Björn Hellman, vd för branschorganisationen Livsmedelsföretagen, var det tydligt att coronapandemin skulle drabba branschen, hårt och direkt, men på olika sätt.

- Det blev uppenbart för oss att allt förändrades närmast från en dag till en annan. Från business as usual till kaos och helt nya typer av frågeställningar hos många av våra medlemsföretag. Det var en intensiv vår med kontakter med företrädare för hela den svenska livsmedelskedjan, myndighetschefer och ansvariga politiker. Men det som satte störst avtryck var alla möten med företag som slet för att slippa varsla eller säga upp personal, säger Björn Hellman.

Något som också blev tydligt var att livsmedelssektorn är del i ett globalt ekosystem och att snabba beteendeförändringar kan få stora konsekvenser. 40 procent av företagen upplevde problem med leveranser av rå- och insatsvaror till följd av hack i de globala handelskedjorna eller på grund av ändrade konsumtionsmönster här i Sverige, som gav en snabbt stigande efterfrågan på vissa varor.  

Stolta företagare

Livsmedelsindustrin verkar ofta i bakgrunden. När man talar om svensk mat tänker många på våra bönder eller på sin lokala matvarubutik, mer sällan på den förädling och produktutveckling som sker däremellan. Branschen sysselsätter 60 000 personer och utgör Sveriges tredje största industri. Kanske är en konsekvens av krisen att allt fler har förstått vikten av en livskraftig svensk livsmedelsindustri? Det tror i alla fall Livsmedelsföretagens vd:

- Jag upplever att krisen har fått många fler att inse livsmedelsindustrins vikt för samhället i stort. Det märktes när industrin klassades som samhällsviktig och när hamstringsvågen satte igång. Detta fick många att reflektera över sektorns styrka och nytta som svensk basnäring och framtidsbransch.

En undersökning som branschorganisationen har gjort visar också att över 70 procent av svenskarna trots allt kände sig trygga med att få tag på mat och dryck under den pågående krisen, vilket visar hur stort förtroende man har för svensk livsmedelsindustri.

Detta, i kombination med den kämpaglöd och den handlingskraft som många företag visat under krisen, har byggt en stolthet i branschen, över hur man hanterat och fortfarande hanterar läget.

Tecken på tillförsikt och optimism inför framtiden

Livsmedelsföretagens vd känner viss tillförsikt och optimism inför framtiden. Många företagare och deras anställda har verkligen slitit genom krisen. Man har anpassat eller i vissa fall helt ställt om sina verksamheter otroligt fort och därför lyckats överleva.  

”Även om krisen på intet sätt är över, känner jag hopp och optimism. Är det något våra medlemsföretag har visat är det en enorm flexibilitet och ett imponerande jäklar anamma. Två egenskaper som gör att jag tror att svensk livsmedelsindustri som helhet kommer att klara sig igenom krisen”

Viktigast för återstarten

För Livsmedelsföretagen är det viktigaste för att stärka branschen långsiktigt att det måste bli enklare och billigare att anställa. Dessutom behövs riktade utbildningssatsningar. Idag har svenska livsmedelsföretag svårt att konkurrera om de bästa specialisterna och forskarna på en global marknad samtidigt som livsmedelsindustrin kämpar för att fortsätta vara en integrationsindustri och en väg in i samhället.  

Vad det gäller återstarten av Sverige handlar det om långsiktiga och tydliga spelregler från politiken:

- Nu måste vi ingjuta hopp och mod i svenska företag för att de ska våga återinvestera och återanställda. Det är det absolut viktigaste. Olika krafter i samhället måste samverka för att företag ska fortsätta bidra med jobb, skatteinbetalningar och – i livsmedelsindustrins fall – högkvalitativa, hållbart producerade och goda produkter, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.

Förslag och opinion
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Situationen för landets livsmedelsföretag har sett väldigt olika ut under krisen. Men runt om i Sverige finns en spirande stolthet bland företagare inom livsmedelssektorn. Både över hur man hanterat läget – och över att allt fler har insett vikten av en livskraftig svensk livsmedelsindustri.

Coronakrisen har slagit oerhört olika bland Livsmedelsföretagens medlemsföretag. De företag som mest säljer direkt till konsument tappade 90 procent över en natt. De som säljer till hotell och restaurang såg också stora tapp medan de som i huvudsak levererar till dagligvaruhandeln har haft det mer stabilt, och vissa har till och med vuxit. Exporten till andra marknader fick ett abrupt stopp med en kraftigt minskad efterfrågan. För Björn Hellman, vd för branschorganisationen Livsmedelsföretagen, var det tydligt att coronapandemin skulle drabba branschen, hårt och direkt, men på olika sätt.

- Det blev uppenbart för oss att allt förändrades närmast från en dag till en annan. Från business as usual till kaos och helt nya typer av frågeställningar hos många av våra medlemsföretag. Det var en intensiv vår med kontakter med företrädare för hela den svenska livsmedelskedjan, myndighetschefer och ansvariga politiker. Men det som satte störst avtryck var alla möten med företag som slet för att slippa varsla eller säga upp personal, säger Björn Hellman.

Något som också blev tydligt var att livsmedelssektorn är del i ett globalt ekosystem och att snabba beteendeförändringar kan få stora konsekvenser. 40 procent av företagen upplevde problem med leveranser av rå- och insatsvaror till följd av hack i de globala handelskedjorna eller på grund av ändrade konsumtionsmönster här i Sverige, som gav en snabbt stigande efterfrågan på vissa varor.  

Stolta företagare

Livsmedelsindustrin verkar ofta i bakgrunden. När man talar om svensk mat tänker många på våra bönder eller på sin lokala matvarubutik, mer sällan på den förädling och produktutveckling som sker däremellan. Branschen sysselsätter 60 000 personer och utgör Sveriges tredje största industri. Kanske är en konsekvens av krisen att allt fler har förstått vikten av en livskraftig svensk livsmedelsindustri? Det tror i alla fall Livsmedelsföretagens vd:

- Jag upplever att krisen har fått många fler att inse livsmedelsindustrins vikt för samhället i stort. Det märktes när industrin klassades som samhällsviktig och när hamstringsvågen satte igång. Detta fick många att reflektera över sektorns styrka och nytta som svensk basnäring och framtidsbransch.

En undersökning som branschorganisationen har gjort visar också att över 70 procent av svenskarna trots allt kände sig trygga med att få tag på mat och dryck under den pågående krisen, vilket visar hur stort förtroende man har för svensk livsmedelsindustri.

Detta, i kombination med den kämpaglöd och den handlingskraft som många företag visat under krisen, har byggt en stolthet i branschen, över hur man hanterat och fortfarande hanterar läget.

Tecken på tillförsikt och optimism inför framtiden

Livsmedelsföretagens vd känner viss tillförsikt och optimism inför framtiden. Många företagare och deras anställda har verkligen slitit genom krisen. Man har anpassat eller i vissa fall helt ställt om sina verksamheter otroligt fort och därför lyckats överleva.  

”Även om krisen på intet sätt är över, känner jag hopp och optimism. Är det något våra medlemsföretag har visat är det en enorm flexibilitet och ett imponerande jäklar anamma. Två egenskaper som gör att jag tror att svensk livsmedelsindustri som helhet kommer att klara sig igenom krisen”

Viktigast för återstarten

För Livsmedelsföretagen är det viktigaste för att stärka branschen långsiktigt att det måste bli enklare och billigare att anställa. Dessutom behövs riktade utbildningssatsningar. Idag har svenska livsmedelsföretag svårt att konkurrera om de bästa specialisterna och forskarna på en global marknad samtidigt som livsmedelsindustrin kämpar för att fortsätta vara en integrationsindustri och en väg in i samhället.  

Vad det gäller återstarten av Sverige handlar det om långsiktiga och tydliga spelregler från politiken:

- Nu måste vi ingjuta hopp och mod i svenska företag för att de ska våga återinvestera och återanställda. Det är det absolut viktigaste. Olika krafter i samhället måste samverka för att företag ska fortsätta bidra med jobb, skatteinbetalningar och – i livsmedelsindustrins fall – högkvalitativa, hållbart producerade och goda produkter, säger Björn Hellman, vd för Livsmedelsföretagen.

Förslag och opinion
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.