Branschspaning: så återstartar vi besöksnäringen

Det har inte undgått någon att besöksnäringen drabbats extremt hårt av pandemin. Många företag står på randen till konkurs, några har redan fått ge upp. Personal har korttidspermitterats, kostnader kapats och 50 000 personer har förlorat sitt arbete eller är varslade. Men branschorganisationen Visita ser ändå en kämparglöd hos näringen.

– Vi upplever den värsta krisen i modern tid – men vi kommer att ta oss igenom detta, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

NärJonas Siljhammar tänker tillbaka på perioden mars - april är det fortfarande lite av ett töcken. När förbudet om allmänna sammankomster med fler än 500 personer kommunicerades blev det väldigt tydligt att besöksnäringen skulle drabbas hårt, och kort därpå skärptes begränsningarna till 50. Men läget var såklart svårbedömt. Kunskapen om viruset var låg. Vilken strategi Sverige skulle välja i kampen mot pandemin debatterades och även om Sverige valde en väg som innebar mindre nedstängning än många andra länder så drabbades besöksnäringen både av begränsningarna och av människors oro. Där och då var det få som förstod att begränsningarna skulle kvar så pass länge.

En vår och sommar med både kris och ljusglimtar

Coronakrisen har slagit hårt mot branschen, och allra värst är det för storstäderna. Som ett exempel har hotellens intäkter för logi mer än halverats under sommaren. Värst var det för hotellen i storstäderna - i Stockholm försvann över 80 procent av intäkterna. Den så kallade 50-regeln har tvingat till exempel nöjesparker, som är en stor reseanledning sommartid, att hålla stängt.  

De utländska turisterna har i stort sett uteblivit helt. De inledande negativa skriverierna om Sverige påverkade Sverigebilden men effekterna av detta är det för tidigt att uttala sig om, och tonen om Sveriges coronastrategi har ändrats. 

Men det har också funnits ljusglimtar. Svenskarna har hemestrat, sökt naturupplevelser och återupptäckt klassiska svenska turistmål. Detta är något som Visita bedömer kommer vara en ihållande trend även framöver. Vi har återupptäckt vad Sverige har att erbjuda. Och på den positiva sidan lyfter Jonas Siljhammar fram kraften inom besöksnäringen:

– Det har varit otroligt tufft, menföretagarna har knutit nävarna och visat en enorm kämpaglöd och initiativkraft.

 Vad krävs för en återstart?

”Mest prioriterat är att regeringen presenterar en långsiktig plan för hur ytterligare lättnader i restriktionerna ska kunna ske på ett säkert sätt. Hjulen måste börja snurra på riktigt och nuvarande begränsningar är som en våt filt över hela näringen. Tempot var högt från politiken i våras, nu går det trögare.”

Kostnaderna för personal är en viktig fråga och Vista välkomnar förslaget om sänkta arbetsgivaravgifter för unga. Men krisens allvar och längd gör att omställningsstödet behöver förlängas och möjligheten till korttidspermitteringar måste bli kvar under åtminstone första kvartalet 2021.  

Därtill menar branschen att till exempel minskad regelbörda och smidigare tillståndsprocesser skulle påskynda en återstart. Dessutom behövs ett kompetensavdrag så att det blir enklare för företagarna att satsa på sin personal.

Avslutningsvis är Jonas Siljhammar optimistisk om branschens utsikter:

Även om vi fortfarande är mitt i krisen är människor sociala och nyfikna djur som vill upptäcka nya platser och se nya saker. Besöksnäringen kommer hitta former för detta även framåt. Och under krisen har många företag tagit flera kliv framåt vad det gäller digitalisering och hållbarhet. Det har varit saker som redan varit på gång, men som gått snabbare. Vi stärker helt enkelt upp för framtiden.

Förslag och opinion
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Det har inte undgått någon att besöksnäringen drabbats extremt hårt av pandemin. Många företag står på randen till konkurs, några har redan fått ge upp. Personal har korttidspermitterats, kostnader kapats och 50 000 personer har förlorat sitt arbete eller är varslade. Men branschorganisationen Visita ser ändå en kämparglöd hos näringen.

– Vi upplever den värsta krisen i modern tid – men vi kommer att ta oss igenom detta, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

NärJonas Siljhammar tänker tillbaka på perioden mars - april är det fortfarande lite av ett töcken. När förbudet om allmänna sammankomster med fler än 500 personer kommunicerades blev det väldigt tydligt att besöksnäringen skulle drabbas hårt, och kort därpå skärptes begränsningarna till 50. Men läget var såklart svårbedömt. Kunskapen om viruset var låg. Vilken strategi Sverige skulle välja i kampen mot pandemin debatterades och även om Sverige valde en väg som innebar mindre nedstängning än många andra länder så drabbades besöksnäringen både av begränsningarna och av människors oro. Där och då var det få som förstod att begränsningarna skulle kvar så pass länge.

En vår och sommar med både kris och ljusglimtar

Coronakrisen har slagit hårt mot branschen, och allra värst är det för storstäderna. Som ett exempel har hotellens intäkter för logi mer än halverats under sommaren. Värst var det för hotellen i storstäderna - i Stockholm försvann över 80 procent av intäkterna. Den så kallade 50-regeln har tvingat till exempel nöjesparker, som är en stor reseanledning sommartid, att hålla stängt.  

De utländska turisterna har i stort sett uteblivit helt. De inledande negativa skriverierna om Sverige påverkade Sverigebilden men effekterna av detta är det för tidigt att uttala sig om, och tonen om Sveriges coronastrategi har ändrats. 

Men det har också funnits ljusglimtar. Svenskarna har hemestrat, sökt naturupplevelser och återupptäckt klassiska svenska turistmål. Detta är något som Visita bedömer kommer vara en ihållande trend även framöver. Vi har återupptäckt vad Sverige har att erbjuda. Och på den positiva sidan lyfter Jonas Siljhammar fram kraften inom besöksnäringen:

– Det har varit otroligt tufft, menföretagarna har knutit nävarna och visat en enorm kämpaglöd och initiativkraft.

 Vad krävs för en återstart?

”Mest prioriterat är att regeringen presenterar en långsiktig plan för hur ytterligare lättnader i restriktionerna ska kunna ske på ett säkert sätt. Hjulen måste börja snurra på riktigt och nuvarande begränsningar är som en våt filt över hela näringen. Tempot var högt från politiken i våras, nu går det trögare.”

Kostnaderna för personal är en viktig fråga och Vista välkomnar förslaget om sänkta arbetsgivaravgifter för unga. Men krisens allvar och längd gör att omställningsstödet behöver förlängas och möjligheten till korttidspermitteringar måste bli kvar under åtminstone första kvartalet 2021.  

Därtill menar branschen att till exempel minskad regelbörda och smidigare tillståndsprocesser skulle påskynda en återstart. Dessutom behövs ett kompetensavdrag så att det blir enklare för företagarna att satsa på sin personal.

Avslutningsvis är Jonas Siljhammar optimistisk om branschens utsikter:

Även om vi fortfarande är mitt i krisen är människor sociala och nyfikna djur som vill upptäcka nya platser och se nya saker. Besöksnäringen kommer hitta former för detta även framåt. Och under krisen har många företag tagit flera kliv framåt vad det gäller digitalisering och hållbarhet. Det har varit saker som redan varit på gång, men som gått snabbare. Vi stärker helt enkelt upp för framtiden.

Förslag och opinion
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.