Branschspaning: Krisen i transportsektorn har inte ens börjat plana ut

Även om mycket tyder på att vi har passerat den mest akuta fasen av pandemin så är krisen långt ifrån över för många branscher. För transportsektorn har den inte ens börjat plana ut, enligt Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.

Alla transportslag är påverkade. Värst drabbad har passagerartrafiken varit, med flyg, tåg, buss och taxi, där 80 – 90 procent av omsättningen försvann över en natt. Lastfartygen har också drabbats hårt, men vissa industrihamnar och godstransporter med tåg har klarat sig bättre. En uppenbar förklaring till att olika trafikslag och branscher har drabbats olika hårt handlar om vilka restriktioner som har införts.

Transportföretagens vd Marcus Dahlsten insåg redan i januari, i samband med att SAS började ställa in flyg till och från Kina, att något var på gång. Marcus, som tillträdde som vd i november förra året, fick en rivstart i sin nya roll. När restriktionerna kom på plats var det likhetstecken med katastrof för sektorn och betydelsen aven samlande branschorganisation blev tydlig. Dialogen med såväl medlemsföretag som beslutsfattare har varit intensiv.

Kraftfullt agerande från staten efterfrågas

För att inte hamna i ett läge där stora delar av persontransportsektorn helt raseras och måste byggas upp på nytt från grunden menar Transportföretagen att det krävs kraftfulla insatser från regering och riksdag. Det är fortsatt väldigt tufft för transportbranschen. Marcus Dahlsten tror inte på en snabbvändning.

Transportföretagen har under krisen upplevt att dialogen med Infrastrukturdepartementet och andra myndigheter har varit god, men branschorganisationen menar att regering och riksdag inte agerat tillräckligt snabbt och kraftfullt vilket får konsekvenser för återstarten inom sektorn. De danska och norska regeringarna var snabbare och mer kraftfulla med direkt stöd till drabbade företag. Transportföretagen har bland annat lyft fram behovet av fortsatt möjlighet till korttidsarbete och sänkta arbetsgivaravgifter. Även om vissa insatser görs i höstbudgeten så är det långt ifrån tillräckligt.

– Det kommer att ta väldigt lång tid innan vi är tillbaka på 2019 års nivåer. Och det kommer att kräva ytterligare beslut och stöd från politikerna, säger Marcus Dahlsten.  

Initiativkraft och omställning

För Transportföretagen är det för tidigt att redan tala om en vändning. Det som gör denna kris så speciell är att det inte är en strukturell kris. Pandemin har drabbat företag med en sund affärsidé och modell. Men restriktionerna har i praktiken fungerat som ett näringsförbud. Och att ta igen det som gått förlorat kommer inte att gå fort.

"Det går inte att agera som att krisen är över. Transportsektorn är själva blodomloppet i vårt samhälle och det krävs stöd både till själva infrastrukturen och för att hålla liv i de i grunden sunda företagen som möjliggör att transportsektorn kan fortsätta fungera och stödja såväl offentligvälfärd som näringsliv och konsumenter"

På den positiva sidan har branschen sett flera exempel på imponerande initiativkraft och omställning under krisen. Ett av de mer uppmärksammade initiativen var samarbetet mellan SAS, rekryteringsföretaget Novare, Sophiahemmets högskola och Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse som innebar att permitterad kabinpersonal kunde snabbutbildas för att kunna bygga upp en beredskapspool för att kunna avlasta vården.

Marcus lyfter också flera exempel där en mer långsiktig omställning skett. Krisen har accelererat olika beteenden. Till exempel har E-handeln med mat har ökat starkt i alla grupper och signifikant bland 70-plussare. Det som har hänt på fem månader kanske hade tagit fem år under mer normala omständigheter, och detta har gjort att budtransporterna har ökat.

Förslag och opinion
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Även om mycket tyder på att vi har passerat den mest akuta fasen av pandemin så är krisen långt ifrån över för många branscher. För transportsektorn har den inte ens börjat plana ut, enligt Transportföretagens vd Marcus Dahlsten.

Alla transportslag är påverkade. Värst drabbad har passagerartrafiken varit, med flyg, tåg, buss och taxi, där 80 – 90 procent av omsättningen försvann över en natt. Lastfartygen har också drabbats hårt, men vissa industrihamnar och godstransporter med tåg har klarat sig bättre. En uppenbar förklaring till att olika trafikslag och branscher har drabbats olika hårt handlar om vilka restriktioner som har införts.

Transportföretagens vd Marcus Dahlsten insåg redan i januari, i samband med att SAS började ställa in flyg till och från Kina, att något var på gång. Marcus, som tillträdde som vd i november förra året, fick en rivstart i sin nya roll. När restriktionerna kom på plats var det likhetstecken med katastrof för sektorn och betydelsen aven samlande branschorganisation blev tydlig. Dialogen med såväl medlemsföretag som beslutsfattare har varit intensiv.

Kraftfullt agerande från staten efterfrågas

För att inte hamna i ett läge där stora delar av persontransportsektorn helt raseras och måste byggas upp på nytt från grunden menar Transportföretagen att det krävs kraftfulla insatser från regering och riksdag. Det är fortsatt väldigt tufft för transportbranschen. Marcus Dahlsten tror inte på en snabbvändning.

Transportföretagen har under krisen upplevt att dialogen med Infrastrukturdepartementet och andra myndigheter har varit god, men branschorganisationen menar att regering och riksdag inte agerat tillräckligt snabbt och kraftfullt vilket får konsekvenser för återstarten inom sektorn. De danska och norska regeringarna var snabbare och mer kraftfulla med direkt stöd till drabbade företag. Transportföretagen har bland annat lyft fram behovet av fortsatt möjlighet till korttidsarbete och sänkta arbetsgivaravgifter. Även om vissa insatser görs i höstbudgeten så är det långt ifrån tillräckligt.

– Det kommer att ta väldigt lång tid innan vi är tillbaka på 2019 års nivåer. Och det kommer att kräva ytterligare beslut och stöd från politikerna, säger Marcus Dahlsten.  

Initiativkraft och omställning

För Transportföretagen är det för tidigt att redan tala om en vändning. Det som gör denna kris så speciell är att det inte är en strukturell kris. Pandemin har drabbat företag med en sund affärsidé och modell. Men restriktionerna har i praktiken fungerat som ett näringsförbud. Och att ta igen det som gått förlorat kommer inte att gå fort.

"Det går inte att agera som att krisen är över. Transportsektorn är själva blodomloppet i vårt samhälle och det krävs stöd både till själva infrastrukturen och för att hålla liv i de i grunden sunda företagen som möjliggör att transportsektorn kan fortsätta fungera och stödja såväl offentligvälfärd som näringsliv och konsumenter"

På den positiva sidan har branschen sett flera exempel på imponerande initiativkraft och omställning under krisen. Ett av de mer uppmärksammade initiativen var samarbetet mellan SAS, rekryteringsföretaget Novare, Sophiahemmets högskola och Marianne och Marcus Wallenbergs Stiftelse som innebar att permitterad kabinpersonal kunde snabbutbildas för att kunna bygga upp en beredskapspool för att kunna avlasta vården.

Marcus lyfter också flera exempel där en mer långsiktig omställning skett. Krisen har accelererat olika beteenden. Till exempel har E-handeln med mat har ökat starkt i alla grupper och signifikant bland 70-plussare. Det som har hänt på fem månader kanske hade tagit fem år under mer normala omständigheter, och detta har gjort att budtransporterna har ökat.

Förslag och opinion
No items found.
fördjupning
PDF
Läs mer om Återstarta Sverige
Läs mer om våra reformförslag

Ta kontakt med oss

Vill du veta mer om Återstarta Sverige och delta i arbetet? Eller har du en inspirerande berättelse om ett företag som visat initiativ- och handlingskraft under coronakrisen? Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att höra mer.

Laddar upp...
fileuploaded.jpg
Uppladdning misslyckades. Maxstorlek 10 MB.

Tack för din berättelse!

Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna. Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet.

Vänligen fyll i alla obligatoriska fält

Fälten vi saknar från dig är markerade ovan.